ע"ע
בית דין ארצי לעבודה
|
11667-07-10
04/07/2012
|
בפני השופט:
סיגל דוידוב-מוטולה
|
- נגד - |
התובע:
התעשייה הצבאית לישראל בע"מ עו"ד טל מאירסון עו"ד תמר סוקניק
|
הנתבע:
1. יעקב פומפן ו - 156 אח' 2. מדינת ישראל
עו"ד אשר סלע עו"ד מיכל המרפלד עו"ד מירב קליימן
|
פסק-דין |
השופטת סיגל דוידוב-מוטולה
1. המחלוקת מושא הליך זה נוגעת לשכרם של עובדי דירוג המחקר בתעשייה הצבאית, והאם הינו צמוד לשכרם של עובדי דירוג המחקר במערכת הביטחון. בית הדין האזורי בבאר שבע (הנשיא מיכאל שפיצר ונציגי הציבור מר סעדיה גוזלן ומר שמעון בינון; עב' 3585/07) השיב על שאלה זו בשלילה, ומכאן הערעורים שבפנינו.
התשתית העובדתית וההסכמים הרלוונטיים
2. המערערת בע"ע 11667-07-10, התעשייה הצבאית לישראל בע"מ (להלן:
תע"ש), הינה חברה ממשלתית העוסקת במחקר, פיתוח וייצור של מערכות נשק וציוד צבאי. עד שנת 1990 הייתה תע"ש יחידת סמך של משרד הביטחון, אך פעלה כיחידה עצמאית לרבות בכל הנוגע ליחסי העבודה שבה, והוכרה כיחידת מיקוח נפרדת.
3. המשיבים בע"ע 11667-07-10, מר יעקב פומפן ו - 156 חבריו, הינם מהנדסים אשר עובדים - או שעבדו בעבר - בתע"ש, במסגרת דירוג המחקר (להלן:
העובדים).
4. דירוג המחקר בתע"ש כונן בשנת 1984, כמסלול קידום למהנדסים בכירים שעסקו בפיתוח ובניהול פיתוח. קביעת הדירוג נעשתה בהסכם קיבוצי מיוחד מיום 20.9.1984 (להלן:
הסכם 1984), אשר הגדיר ארבע דרגות שכר בהתבסס על דירוג המחקר במערכת הביטחון.
5. סעיפים 2 ו - 3 להסכם 1984 קובעים כדלקמן:
"2. דרוג המחקר (המשך) תעש יהיה בנוי מסולם של 4 דרגות:
א.
דרגה א' - זהה לדרגה א' מחקר במערכת הביטחון.
ב.
דרגה א' 1/3 - שווה לדרגה א' מחקר ועוד 1/3 מההפרש בין א' ל - א'+.
ג.
דרגה א' 2/3 - שווה לדרגה א' ועוד 2/3 מההפרש בין א' ל - א'+.
ד.
דרגה א'+ - זהה לדרגה א'+ מחקר במערכת הביטחון.
3. א. רכיבי השכר בדרגות א', א'+ בדירוג מחקר (המשך) תעש, יהיו אותם רכיבי שכר הנהוגים בדרגות א', א+ מחקר במערכת הביטחון, לרבות תוספת תפקיד, גמול ייעוץ ו/או תוספת אישית, תוספת ייצור, תוספת שעות קיץ וכן התוספות הייחודיות הנהוגות בתעש: תוספת תעש, תוספת קבועה, תוספת מפעלי תעש.
ב. בדרגה א' 1/3 ו - א' 2/3 ישולמו רכיבי השכר הנקובים בסעיף קטן א' לעיל בתוספת 1/3 או 2/3 בהתאמה מההפרש שבין הרכיבים המפורטים לעיל המשולמים לדרגה א' לבין הרכיבים הנ"ל המשולמים לדרגה א'+.
ג. על העובדים לא יחולו תוספות ייחודיות הנהוגות במקומות עבודה אחרים במערכת הביטחון".
6. בשנים הראשונות שלאחר חתימת הסכם 1984 עודכן שכרם של עובדי דירוג המחקר בתע"ש, מעת לעת, בהתאם לעדכוני השכר של דירוג המחקר במערכת הביטחון (להלן גם -
הדירוג המקביל). הצדדים חלוקים על הסיבות לכך, והאם נבע הדבר מיישום אוטומטי של הסכם 1984 או שמא מהסכמות קיבוציות אשר אימצו את עדכוני השכר האמורים. קביעותיו העובדתיות של בית הדין האזורי בקשר לכך תפורטנה בהמשך.
7. בשנת 1990 הפכה תע"ש, בהתאם להחלטת ממשלה, לחברה ממשלתית. עם המעבר חדלו עובדיה להיות עובדי מדינה והפכו לעובדי תע"ש, וזכויותיהם הוסדרו בשלושה הסכמים קיבוציים שנחתמו ביום 31.10.1990 -
הסכם המעבר, שהצדדים לו הינם מדינת ישראל, תע"ש, ההסתדרות הכללית וארגון עובדי תע"ש, ועוסק בהסדרת המעבר של תע"ש ועובדיה מיחידת סמך לחברה ממשלתית (להלן:
הסכם המעבר);
הסכם בדבר תנאי עבודה, בין תע"ש לבין ההסתדרות הכללית וארגון עובדי תע"ש, העוסק בתנאי עבודתם של עובדי תע"ש ממועד המעבר ואילך (להלן:
הסכם 1990); ו
הסכם פנסיה, העוסק בזכויותיהם הפנסיוניות של העובדים ואינו רלוונטי לענייננו.
8. הסכם המעבר הורה על שינוי מעמדם של העובדים מעובדי מדינה לעובדי תע"ש, תוך שמירת תפקידיהם, תנאי עבודתם, רציפות עבודתם וכן זכויות הנובעות מוותק. ההוראות המרכזיות שקבעו זאת הן סעיפים 6.3 ו - 6.4 להסכם, הקובעים כדלקמן:
"6.3 כל הזכויות שהיו לעובדים בתעשייה הצבאית כולל תנאי העבודה והשכר, זכויותיהם הסוציאליות והנלוות ושירותי רווחה, לרבות "הלוואות ההנהלה" ואשר מצאו את ביטוים בתקשי"ר, בהסכם העבודה הקיבוצי המיוחד של עובדי התעשייה הצבאית, בהסדרים הנהוגים ושהיו קיימים או מחייבים בתעשייה הצבאית, ואשר חלו על עובדי התעשייה הצבאית המועברים לחברה, ימשיכו לחול עליהם כעובדי החברה. הזכויות הפנסיוניות יהיו כאמור בסעיף 7 להלן.